Laylat al-Bar’ah – Live Teksting

Kategorier: News

Hussain Mohi-ud-Din Qadri

Dr. Hussain Mohi-ud-Din Qadri

Tema: Laylat al-Bar’ah

Dato: 23.06.13

Sted: Minhaj Ul Quran Oslo

Ta en dybdeborende innsikt i livet ditt å innse at det trengs en kontinuerlig forandring.

I denne hellige natten kommer Gud ned til himmelen og tilgivelsens dører åpnes.
Gud tilkaller menneske til å vende seg mot Han, å be om tilgivelse med oppriktig intensjon og støtte seg opp mot Han så Gud kan tilgi.

Gud tilkaller menneske til å ikke vende tilbake til sine gamle synder, men å vende seg mot Han, den barmhjertige.

Hvis du fra hjerte ønsker tilgivelse så vil Gud gi deg standhaftighet i din intensjon.

Skjebnen for det kommende året er i ferd med å skrives. Pennen (qalam) er klar for å skrive på tavla (loh). Gud spør om det er noen som ønsker tilgivelse for sine synder. Om det er noen som i god tro som vil avstå fra å synde, slik at Gud kan tilgi dem og gi dem en god skjebne for det kommende året.

Denne natten kommer bare en gang i året. Den kommer med budskapet om at det forrige året har forbigått i ulydighet, i synd, i uvitenhet og langt borte fra Gud. Nå har natten returnert, og vi takker Gud for å ha fått mulighet for å rette opp i året som har passert, og for å sette livene på rett spor igjen.

Guds kjærlighet (mohabbat e ilahi) er det høyeste grad menneske kan oppnå i livet. Å lengte etter å møte Gud er et resultat av kjærligheten, og den er ikke forbeholdt hvem som helst.

Veien til Guds kjærlighet er å be om tilgivelse (tauba).

Guds kjærlighet er obligatorisk for enhver troende. Gud elsker dem, og de elsker Gud (Kilde: Koran).

Det finnes typer av tilgivelse, og alle må gjennom disse før man kan oppnå Guds kjærlighet, men deres tauba er forskjellige. Da tauba også gjelder Guds venner (awliya allah), profetens følgesvenner (sahaba) og profeter (ambiyya). Tilgivelse deles inn i 3 typer:

–          Tauba

–          Inabah

–          Aubah

Tauba: For momin og muslimer. Gjøres i redsel for Guds vrede, i redsel for dommedagen og for sine synder. Dem vender seg mot Gud med oppriktig intensjon og overvåker sine handlinger.

Inabah: For Guds venner (awliya allah), muqarrabeen (de Guds nær) og ariffeen . Dette er personer som er beskyttet (mahfooz) mot å synde. Når de ber om tilgivelse så kalles det inabah. De ber ikke om tilgivelse for noe synder, men for Guds kjærlighet.

Aubah: For ambiya, mursalieen og rasool. De er masoom så de ber ikke om tilgivelse for noen synder. De gjør det fordi det er Guds befaling.

 

Før man ber om tilgivelse må man identifisere syndene, diagnotisere dem og finne den rette behandlingen. Analyser hvilket type synder du utfører og søk en tilnærmet løsning for dem.

Tilgivelse oppnås når hjerte kommer i en slik tilstand at menneske innser og angrer over synden, tilgivelsen når tungen og man med oppriktig intensjon aldri vender tilbake til synden. Når man oppnår det endelige stadiet berikes menneske med Guds kjærlighet.

For å be om tilgivelse er det nødvendig å vite synders kategorisering. Menneske trenger å vite hvilket type synd man utfører så man kan finne den rette behandlingstypen.

Menneskets tilstand/væremåte gjenspeiles av forskjellige attributter. Synder kan deles inn i 4 nivåer som samsvarer med attributters inndeling:

  1. Sifat- e- sib’iya: Bringer mennesker nærmere synder. Karakteriseres av krangel, løgn, banning og i værste fall drap. Dette er det første steget mot å oppnå perfeksjon i synder. Man skiller ikke mellom godt og ondt og lever etter sine lyster.

 

  1. Sifat-e-Bahemiya. Karakteriserer av grådighet, grisk, sex utenfor ekteskap, rusmisbruk og tyveri. Menneske begynner med disse syndene og kommer etter hvert til et stadie hvor man driver korrupsjon, tyveri, leve ut sine seksuelle lyster og grådig etter penger.

 

  1. Sifat-e-shaytaniyyah. Når attributter fra kategori 1 og 2 er forankret i menneskets ånd (nafs) så begynner man å få demoniske attributter. Man gjør opprør mot Gud. Karakteriseres av at man skaper anarki/kaos, sprer fitna, forræder, svindler, misunner andre og baksnakker.

 

  1. Sifat-e-robobiyyah. I denne kategorien prøver synderen å oppnå Gudommelig attributter. Karakteriseres av egoisme, arroganse, stolthet, like å bli rost, knytter seg til dem som gir han ære og respekt. Oppsøker kontinuerlig høyhet og ære. Man oppfattes som en gående Gud på jorda. Synderen av denne kategori gjør shirk.

 

Disse nivåene fullføres trinnvis. Attributter fra høyere nivåer oppfylles før etter at de på lavere nivå er oppnådd. Det er ikke nødvendig at alle attributter i en kategori oppnås for å gå videre til den neste.

Hz. Ali Hujveri sa at vit syndenes nivåer. Analyser deg selv, avgjør hvor du står og behandl deg selv (Kashful Mahjub).

Hva er så behandlingen for de respektive kategorier av syndene? Hz. Ali Hujveri har presentert behandlingstyper:

  • For synlige/ytre synder er gråtfulle netter (qiyam ul lail) i Guds nærvær den optimale behandlingen. Tilbring nettene på bønneteppet, les valgfri bønn (nawafil) og fast.

o   Blant synlige synder er aggresjon, sinne, drap, rusmisbruk, sex utenfor ekteskap etc.

  • For usynlige/indre synder, som er knyttet til hjertet, så ligger behandlingen i å tjene menneskeheten (Khidmat e khalq) og sitte i selskap (sohbah) med Guds venner (awliya Allah).

o   Blant de usynlige synder er baksnakking, sjalusi, misunnelse, egoisme etc.

 

En elev (murid) var i selskap med sin lærer (murshid/shaykh), Imam Shafi, i 20 år. I 18 år lærte han adab, mens de gjenværende årene lærte han kunnskap. Den adab han lærte var å tjene menneskeheten (khidmat-e-khalq). Eleven ønsket at han kunne brukt de 2 siste årene også på å bli lært adab.

Organisasjonen Minhaj-ul-Quran er lagt opp for å behandle både indre og ytre synder.  Knytt deg til den for selvrenselse og får å oppnå Guds kjærlighet.

Forfatter:admin